Lago Titicaca - Bolivia! - Reisverslag uit Puno, Peru van Edda - WaarBenJij.nu Lago Titicaca - Bolivia! - Reisverslag uit Puno, Peru van Edda - WaarBenJij.nu

Lago Titicaca - Bolivia!

Door: Edda

Blijf op de hoogte en volg Edda

29 Mei 2009 | Peru, Puno

Een weekje alleen op pad geeft echt een kick. Helemaal zelf bepalen wat ik wanneer doe. Geen Nederlanders en Duitsers om me heen, dus heerlijk Spaans en Engels gesproken. En dan ook nog eens water in overvloed, ja dit was een weekje met een echt vakantie gevoel.

En wat heb ik afgelopen week dan gedaan.
Zaterdag ochtend ben ik met de bus naar Puno gegaan, ik kwam hier later dan gepland aan. Ik liep de terminal in want ik wilde meteen door naar Copacabana, Bolivia dus. Meteen weer van die mannen die roepen: ´La Paz, Copacabana, Arequipa, Taxi!´, ik dacht nee, niet zo irritant doen mensen, maar toch maar even gezegd dat ik naar Copacabana wilde. Een man begon te rennen, een vrouw schreef een briefje, ik mocht betalen en de man rende naar buiten. Ik had door dat de bus al weg reed. Deze beste man ging voor mij op de weg staan en hield de nogal gammele bus tegen en ik kon mee. Super timing, maar ik was blij dat ik dit niet van de voren wist. De bus was gammel, maar zat wel vol toeristen dus ik dacht het komt vast goed en dat was ook zo.

Bij de Boliviaanse grens moesten we vervolgens allemaal uitstappen en dan duurt het zo een dik half uur tot een uur voordat je weer in de bus kunt stappen. We moesten eerst uit peru, dus stempel in mijn paspoort, dan paspoort check. Vervolgens mag je lopend de grens over en je horloge een uur vooruitzetten. Daarna krijg je een check vanm het papiertje dat je in moest vullen, en dan mag je na je stempel Bolivia in, weer een check en dan is het klaar.

Goed, toen kwam in Copacabana, een klein gezellig stadje, best toeristisch, maar ook knus. Vanaf hier ging ik met de boot naar Isla del Sol, mijn eerste tochtje op het titicacameer, jawel dit is het hoogste meer ter wereld! Isla del sol is een mooi eiland, waar ik een hike van zo´n 3,5 uur over de bergtoppen van het Noorden naar het zuiden gemaakt heb. Daar heb ik hostel gevonden met uitzicht op het meer. De volgende ochtend heb ik heerlijk aan de haven van alle bootjes mensen genoten totdat mijn eigenboot weer terug naar de wal ging. Deze boot, op de heenweg zaten we hier met zo´n 30 man, werd nu vol gestopt met iedereen die maar mee wilde, het was tenslotte de enige ochtend boot die er ging. Dit hield in zo´n 40 toeristen, 20 eilanders en een heleboel bagage. De tocht was er niet minder om, maar weer lekker Zuid Amerikaans.

Vervolgens mijn tocht naar Puno het Peruaanse deel van het Titicacameer vervolgd. Volgens iedereen die ik gesproken heb was dit erg toeritisch, ik heb er niet zoveel van gemerkt, ik heb lekker rond gelopen tussen de Peruanen en genoten van de vele kleine restaurantjes die ook deze stad heeft. Dinsdag ben ik 's ochtends met boot gegaan om deze kant van het meer te bekijken. Onze eerste stop van Uros. Uros zijn de drijvende eilanden, het zijn kleine eilandjes gemaakt van een soort turf die los in het meer liggen. Zowel de eiland bedekking, de huizen en de boten zijn gemaakt van een soort stro dat daar groeid. Er zijn een aantal van deze eilanden voor toeristen open gesteld, dus het is wel een beetje een toeristische atractie, maar ook de moeite waard om dit te zien. Ik heb ook even in zo' n rietenboot gevaren.
Onze toch ging verder naar Amantani. Op dit eiland heb ik samen met 2 jongens uit Philadelphia bij Moeder Inez geslapen. We hadden geen stromend water en geen licht op de kamer. Het leven is daar primitief, maar zoals ik van haar begreep wel goed te doen. Ik heb maar een klein beetje meegemaakt, maar het was toch een ervaring om mee te maken hoe het is om in armoede te leven. 's middags zijn we naar het hoogste punt van Amantani gelopen, pachatata (vader aarde). Het was opzicht niet heel ver, maar aangezien deze berg op 4115m hoogte ligt was de lucht een stuk ijler dan in Cusco en hierdoor was het dus wel een uur hijgen en puffen om boven te komen.
's avonds was er een traditioneel feest. Ik kreeg kleren van moeder Inez aan. De vrouwen in rokken en de mannen in poncho's met mutsen op, life muziek erbij en wij gingen traditionele dansen doen. Het was een grappige avond.

De volgende ochtend gingen we naar Taquille, Deze boottocht vond ik het leukste. Lekker midden over het meer, zon op mijn gezicht, wind om de oren en lekker schommelen tussen de andere bootjes. Dit was wederom een mooi eiland, na een kleine hike kwamen we op het dorpsplein aan. We kregen hier van onze gids uitleg over de kleding. Wij konden zo dus zien wie er getrouwd was, wie single was, wie onder 18 was en wie er op zoek naar een partner is. Ja, wat kleding al niet voor je kan verraden in Peru..

Tijdens de terug tocht naar Puno heb ik hele verhalen met onze gids in het Spaans gehouden, ik merkt dat spreken het flink vooruit gaat, dat is leuk om te merken.

Dit was het weer voor nu. Ik ben nu in weer even heel kort terug in Cusco en ga me nu klaar maken voor mijn grote hike naar de Machu Picchu.
Hasta Luego!
Liefs Edda

  • 29 Mei 2009 - 20:16

    Wim:

    Ik wil de eerste zijn die reageert. superverhaal

  • 29 Mei 2009 - 20:36

    Erie:

    Je staat mooi op de foto in de plaatselijke kleding. Het water en het varen zit je wel in het bloed. Het was dus extra genieten begrijp ik. Liefs Erie

  • 30 Mei 2009 - 07:02

    Liam:

    Die kleding he, is dat de kleding van een getrouwde dame, een vrouw met een relatie of een single vrouw?
    In Fiji ben je trouwens of getrouwd of je bent single en op zoek. Een ongehuwde relatie bestaat niet. Zoek en gij zult vinden zeggen ze dan...

    Voor de rest: lekker he al dat water, eindelijk!

    liefs

  • 30 Mei 2009 - 08:52

    Astrid:

    Leuk je weer even gebeld te hebben!! met je mooie lange haren!! Je leek wel beetje veranderd! lekker sterk in je schoenen! Wat wil je na zo'n stoere tocht alleen!! Zoooo trots op je!!

    Ga zo door met je Engels en Spaans! Heerijk gevoel he de talen steeds beter te beheersen! Succes met de grote aankomende hike!!

    En met het vliegen naar NZL!
    Dikke Kus

  • 30 Mei 2009 - 13:26

    Suus:

    Stoer hoor, beetje in je eentje rondreizen daar! Klinkt nog steeds geweldig en goed dat het ook met het Spaans steeds beter gaat! Have fun, Xx

  • 30 Mei 2009 - 19:45

    Marjolein:

    Wow wat stoer van je zeg! Helemaal alleen.. Maar gaat je wel goed af geloof ik! Veel plezier verder! liefs

  • 31 Mei 2009 - 13:20

    Aafke:

    Vanuit HOLland!! Heel leuk om je verhalen te lezen. Zelf heb ik alleen Puno gedaan, ook een tweedaagse tour. Leuk he, om tussen die primitieve mensen te leven.. En nu ga je de trail doen naar Machu Pichu! Waaaaaaa!! Heel veel plezier. Ik weet zeker dat je het geweldig vind.
    Ik ben weer terug in Nederland. Alles is goed gegaan met de vluchten en het was heerlijk om in bekende armen te vallen :) De laatste week met Andrea is ook nog heel leuk geweest. We hebben de hele zuidkust zo ongeveer gezien. En nu weer thuis, in alle luxe en vertrouwde dingen, best lekker hoor. Maar nu begint het missen van ZuidAmerika ook wel een beetje te komen.. Ghihi, in ieder geval: ENJOY! DISFRUTA!

  • 02 Juni 2009 - 11:57

    Majo:

    Hee lieve edda!!

    Woo wat ontzettend gaaf weer:D echt suepr dat je nu ook ff lekker in je eentje kan reizen!! wel stoer!!

    en je spaans woo kan je dat mij ook leren?;)..
    Geniet ervan meid!!

    Liefsxx

  • 05 Juni 2009 - 21:21

    Marjan:

    dag Edda, wat leuk om te lezen (en om te zien) hoe jij je weg vindt in Zuid Amerika. Hier zijn we druk bezig richting zomervakantie. Dan gaan wij ook even weg, niet op reis maar op vakantie. groeten en tot het volgende verhaal. liefs, marjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edda

Ik zal in Cusco 4 weken Spaans gaan leren en daarna zal ik 4 weken vrijwilligers werk (iets met kinderen) gaan doen. Na die tijd wil ik verder door Peru trekken.

Actief sinds 03 Feb. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 12838

Voorgaande reizen:

28 Maart 2009 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: